Ženeva/Bratislava
31. mája (TASR) - Arómy a prísady v tabakových výrobkoch na zvýraznenie
chuti s cieľom zvýšiť atraktivitu výrobku – to je len jedna z
marketingových taktík, ktorým sa tabakový priemysel snaží zatraktívniť
svoje zdraviu škodlivé výrobky. Aj preto tohtoročnou hlavnou myšlienkou
Svetového dňa bez tabaku, ktorý pripadá na sobotu 31. mája, je tzv. „odhalenie príťažlivosti“.
Každoročne 31. mája, a to od roku 1987, Svetová zdravotnícka organizácia
(WHO) v rámci Svetového dňa bez tabaku upriamuje pozornosť na škodlivý
účinok a smrteľné následky tabakových výrobkov. WHO poukazuje aj na
nepriame pôsobenie cigaretovému dymu. Zmyslom tohto dňa je odradiť ľudí
od užívania tabaku v akejkoľvek forme a vyzvať jednotlivcov, verejnosť a
štátnu správu, aby aktívne propagovali životný štýl bez tabaku.
Cieľom tohtoročnej kampane je odhaliť stratégie, ktoré používa tabakový a
nikotínový priemysel na zatraktívnenie svojich škodlivých výrobkov
najmä voči mladým ľuďom. Odhaľovaním taktík „príťažlivosti“ WHO
zvyšuje povedomie, snaží sa presadzovať prísnejšie zákony vrátane zákazu
príchutí, ktoré robia tabakové a nikotínové výrobky atraktívnejšími, a
chrániť tak verejné zdravie.
Ako uvádza WHO, napriek významnému pokroku v globálnej kontrole tabaku,
tabakový a nikotínový priemysel neustále prispôsobuje svoje stratégie s
cieľom prilákať a udržať si spotrebiteľov. Úsilie tohto priemyslu
podkopáva verejné zdravie a zameriava sa najmä na zraniteľné skupiny –
teda mládež.
Za bežné praktiky WHO označuje spomínané arómy a prísady, cielený
marketing zatraktívňujúci dizajn a obaly tabakových výrobkov, ale aj
samotný klamlivý vzhľad produktu. To podľa tejto organizácie predstavuje
najmä vytváranie tabakových produktov, ktoré pripomínajú sladkosti či
hračky, ktorými priamo oslovujú deti a dospievajúcich.
Praktiky majú podporovať nielen začatie užívania tabakových výrobkov,
ale komplikujú samotné odvykanie od nich. Tým sa zvyšuje závislosť na
nich a vznik dlhodobých zdravotných následkov.
Organizácia v roku 2022 odhalila významné medzery v ochrane detí pred
elektronickými cigaretami v Európe. Podľa štatistík WHO iba štyri
európske krajiny zakazovali v tom čase všetky príchute elektronických
cigariet a ďalšie štyri krajiny povoľovali, resp. obmedzovali len
konkrétne príchute.
„Iba 11 krajín zakazovalo všetky formy reklamy, propagácie a
sponzorstva elektronických cigariet. Na porovnanie ďalších 36 krajín
malo len čiastočný zákaz a šesť krajín bolo bez regulácie. Tieto medzery
robia mladých ľudí obzvlášť zraniteľnými voči cielenému marketingu
elektronických cigariet,“ uvádza organizácia. WHO v tejto súvislosti apeluje na potrebu prísnejších zákonov v Európe na ochranu mládeže.
Pritom obľuba v používaní nikotínových výrobkov, akými sú elektronické
cigarety a nikotínové vrecúška, medzi mládežou rastie. V roku 2022
približne 12,5 percenta dospievajúcich v Európe podľa WHO používalo
elektronické cigarety. V niektorých krajinách bolo používanie
elektronických cigariet oproti fajčeniu bežných cigariet medzi deťmi v
školskom veku dva- až trikrát vyššie, čo je podľa organizácie
znepokojujúci trend.
Užívaniu tabaku pripisujú lekári najväčšie množstvo odvrátiteľných
úmrtí. Podľa WHO je v súčasnosti na svete viac ako jedna miliarda
fajčiarov tabaku, resp. užívateľov nikotínu. Práve nikotín je vysoko
návyková látka. Väčšina ľudí závislých v dospelosti od fajčenia začala
užívať tabakové výrobky, najčastejšie v podobe cigariet, pred dovŕšením
18 roku života.
Bez tabaku by sa dalo vyhnúť deviatim z desiatich prípadov rakoviny
pľúc. Fajčenie tabaku a pasívne fajčenie sú hlavné rizikové faktory
vzniku tuberkulózy, rakoviny pľúc, astmy a chronickej obštrukčnej
choroby pľúc. Podľa WHO každý druhý fajčiar zomiera na následky
fajčenia.
Takmer 80 percent z miliardy fajčiarov na svete žije v krajinách s
nízkym príjmom. Vyše 1,3 miliardy ľudí, teda 18 percent obyvateľstva
sveta, je na národnej úrovni chránených zákonmi o zákaze fajčenia,
vrátane Slovákov.